Geografie 2023, 128, 301-324
https://doi.org/10.37040/geografie.2023.011
Spatial differentiation in contestant success in the district round of the Czech Geography Olympiad in 2021 and 2022
References
1. ACARA (2021): Australian curriculum: Geography (Version 8.4), Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority, https://www.australiancurriculum.edu.au/f-10-curriculum/humanities-and-social-sciences/geography/ (29. 10. 2022)
2. ANTHAMATTEN, P., BRYANT, L. M. P., FERRUCCI, B. J., JENNINGS, S., THEOBALD, R. (2018): Giant Maps as Pedagogical Tools for Teaching Geography and Mathematics. Journal of Geography, 117, 5, 183−192.
<https://doi.org/10.1080/00221341.2017.1413413>
3. ARTVINLI, E., DÖNMEZ, L. (2009): IQ Levels in Geography of Preschool Students Multiple Intelligence. In: Tortop, H. S. (ed.): Book of Proceedings, 1st International Congress on Gifted Young Scientists Education – ICGYSE. Association for Young Scientists and Talent Education, Istanbul, 68−72.
4. BALCHIN, W. G. V. (1976): Graphicacy. The American Cartographer, 3, 1, 33−38.
<https://doi.org/10.1559/152304076784080221>
5. 2008): Self-rated estimates of multiple intelligences based on approaches to learning. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 8, 15−26.
, T. (
6. CARMAN, C. A., TAYLOR, D. K. (2010): Socioeconomic Status Effects on Using the Naglieri Nonverbal Ability Test (NNAT) to Identify the Gifted/Talented. Gifted Child Quarterly, 54, 2, 75−84.
<https://doi.org/10.1177/0016986209355976>
7. COHEN, L., MANION, L., MORRISON, K. (2007): Research Methods in Education. Routledge Falmer, London, New York.
<https://doi.org/10.4324/9780203029053>
8. ČŠI (2019): Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019, https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/Kvalita-a-efektivita-vzdelavani-a-vzdelavaci-s-(2) (29. 10. 2022)
9. ČŠI (2022a): Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019, https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2022_přílohy/Dokumenty/Vyrocnizprava_2021_2022_everze.pdf (1. 3. 2023)
10. ČŠI (2022b): Tematická zpráva – Vzdělávání nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných dětí a žáků, https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2022_přílohy/Dokumenty/TZ_Podpora_vzdelavani-nadanych-zaku.pdf (1. 3. 2023)
11. DANOS, X., BARR, R., GÓRSKA, R., NORMAN, E. (2014): Curriculum planning for the development of graphicacy capability: three case studies from Europe and the USA. European Journal of Engineering Education, 39, 6, 666−684.
<https://doi.org/10.1080/03043797.2014.899324>
12. ERCIKAN, K., KOH, K. (2005): Examining the Construct Comparability of the English and French Versions of TIMSS. International Journal of Testing, 5, 1, 23−35.
<https://doi.org/10.1207/s15327574ijt0501_3>
13. 2005): Challenging gifted geographers. Teaching Geography, 30, 2, 82−85.
, J. (
14. FERRETTI, J. (2007): Meeting the Needs of Your Most Able Pupils: Geography. Routledge, New York.
15. FULLER, I. C. (2006): What is the value of fieldwork? Answers from New Zealand using two contrasting undergraduate physical geography field trips. New Zealand Geographer, 62, 3, 215−220.
<https://doi.org/10.1111/j.1745-7939.2006.00072.x>
16. GAGNÉ, F. (2005): From gifts to talents: The DMGT as a developmental model. In: Sternberg, R. J., Davidson, J. E. (eds.): Conceptions of giftedness. Cambridge University Press, New York, 98−120.
<https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.008>
17. GARDNER, H. (1999): Intelligence Reframed: Multiple intelligences for the 21st century. Basic Books, Washington.
18. GROSS, M. (2003): International perspectives. In: Colangelo, N., Davis, G. A. (eds.): Handbook of Gifted Education, Pearson Education, Boston, 547−556.
19. GUBBELS, J., SEGERS, E., VERHOEVEN, L. (2014): Cognitive, Socioemotional, and Attitudinal Effects of a Triarchic Enrichment Program for Gifted Children. Journal for the Education of the Gifted, 37, 4, 378−397.
<https://doi.org/10.1177/0162353214552565>
20. HANUS, M., MARADA, M. (2014): Map skills: definition and research. Geografie, 119, 4, 406−422.
<https://doi.org/10.37040/geografie2014119040406>
21. HENDL, J. (2012): Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Portál, Praha.
22. HODGES, J., TAY, J., MAEDA, Y., GENTRY, M. (2018): A Meta-Analysis of Gifted and Talented Identification Practices. Gifted Child Quarterly, 62, 2, 147−174.
<https://doi.org/10.1177/0016986217752107>
23. CHRÁSKA, M. (1999): Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Paido, Brno.
24. CHRÁSKA, M. (2016): Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada, Praha.
25. 2020): Nevšední ročník Zeměpisné olympiády. Informace ČGS, 39, 2, 59−62.
, J. (
26. KLIMECKÁ, E. (2021): Modifikace kurikula jako „příležitost“ k elitářství nadaných žáků. Orbis Scholae, 15, 2, 45−69.
<https://doi.org/10.14712/23363177.2022.1>
27. 2021): Jak na školní kolo Zeměpisné olympiády? Geografické rozhledy, 31, 1, 36−37.
, K. JELEN, J. (
28. KUBIATKO, M., JANKO, T., MRÁZKOVÁ, K. (2012): Czech Student Attitudes towards Geography, Journal of Geography, 111, 2, 67−75.
<https://doi.org/10.1080/00221341.2011.594904>
29. KUČEROVÁ, S. R. (2016): Strategický marketing geografického vzdělávání: příklad „firmy“ Zeměpisná olympiáda. Informace ČGS, 35, 1, 26−46.
<https://doi.org/10.5937/markt1501026S>
30. 2012): Jak se pozná nadaný žák (v geografii). Geografické rozhledy, 22, 2, 17−19.
, S. R., ŘEZNÍČKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, Z. (
31. LO, C. O., PORATH, M. (2017): Paradigm Shifts in Gifted Education: An Examination Vis-à- Vis Its Historical Situatedness and Pedagogical Sensibilities. Gifted Child Quarterly, 61, 4, 343−360.
<https://doi.org/10.1177/0016986217722840>
32. LO, C. O., PORATH, M., YU, H., CHEN, CH., TSAI, K., WU, I. (2019): Giftedness in the Making: A Transactional Perspective. Gifted Child Quarterly, 63, 3, 172−184.
<https://doi.org/10.1177/0016986218812474>
33. LUKINBEAL, C. (2014): Geographic Media Literacy. Journal of Geography, 113, 2, 41−46.
<https://doi.org/10.1080/00221341.2013.846395>
34. MCCLAIN, M. C., PFEIFFER, S. (2012): Identification of Gifted Students in the United States Today: A Look at State Definitions, Policies, and Practices. Journal of Applied School Psychology, 28, 1, 59−88.
<https://doi.org/10.1080/15377903.2012.643757>
35. MIN, W., DONGYING, W. (2007): The China national geography competition for middle school students. International Research in Geographical and Environmental Education, 16, 3, 280−282.
<https://doi.org/10.2167/irgee211B.0>
36. MÍSAŘOVÁ, D., SVOBODOVÁ, H., MAŠTEROVÁ, V., DURNA, R., HERCIK, J., ŠIMÁČEK, P., ŠVÉDOVÁ, H., KUBÍČEK, P. (2021): Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách. Masarykova univerzita, Brno.
<https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280−0011-2021>
37. Organizační řád Zeměpisné olympiády (2015), https://www.zemepisnaolympiada.cz/texty/organizacni_rad.pdf (29. 10. 2022).
38. PFEIFFER, S. I., ed. (2018): Handbook of Giftedness in Children. Springer, New York.
<https://doi.org/10.1007/978-3-319-77004-8>
39. PLUCKER, J. A., BURROUGHS, N., SONG, R. (2010): Mind the (Other) Gap! The Growing Excellence Gap in K-12 Education. Center for Evaluation and Education Policy, Indiana.
40. PORTEŠOVÁ, Š. (2003): Některé teoretické koncepce talentu a nadání. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity Studia minora Facultatis philosophicae Universitatis Brunensis P 7, Masarykova univerzita, Brno. 41−54.
41. 2007): Rozumově nadané děti se specifickými vývojovými poruchami učení ve školním kontextu – problém, nebo výzva pro učitele? Pedagogika, 57, 1, 47−57.
, Š. (
42. POSTIGO, Y., POZO, J. I. (2004): On the Road to Graphicacy: The learning of graphical representation systems. Educational Psychology, 24, 5, 623−644.
<https://doi.org/10.1080/0144341042000262944>
43. RENZULLI, J. S. (1986): The Three-Ring Conception of Giftedness: A Developmental Model for Creative Productivity. In: Sternberg, R. J., Davidson, J. E. (eds.): Conceptions of Giftedness. Cambridge University Press, New York, 53−92.
44. ROOSAARE, J., LIIBER, Ü. (2005): Geography competitions as stimuli for advanced students. In: Donert, K., Charzynski, P. (eds.): Changing Horizons in Geography Education. Herodot Network, Toruń, 79−83.
45. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2003a): Geografické dovednosti, jejich specifikace a kategorizace. Geografie, 108, 2, 146−163.
<https://doi.org/10.37040/geografie2003108020146>
46. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2003b): Jak podpořit výukou zeměpisu myšlení žáků? In: Jančák, V., Chromý, P., Marada, M. (eds.): Geografie na cestách poznání: sborník příspěvků k šedesátinám Univerzita Karlova, Praha, 16−31.
47. SHAVININA, L. V. (2009): On Giftedness and Economy: The Impact of Talented Individuals on the Global Economy. In: Shavinina, L.V. (ed.): International handbook on giftedness. Springer, New York, 925−944.
<https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6162-2_47>
48. SMITH, H. M., GLASSON, J., CHADWICK, A. (2005): The geography of talent: entrepreneurship and local economic development in Oxfordshire. Entrepreneurship & Regional Development, 17, 6, 449−478.
<https://doi.org/10.1080/08985620500247819>
49. SOLEM, M., VAUGHAN, P., SAVAGE, C., DE NADAI, A. S. (2021): Student- and School-Level Predictors of Geography Achievement in the United States, 1994−2018. Journal of Geography, 120, 6, 201−211.
<https://doi.org/10.1080/00221341.2021.2000009>
50. 2021): Míry věcné významnosti s intervaly spolehlivosti a ukázky jejich využití v pedagogické praxi. Studia paedagogica. 26, 3, 131−165. https://doi.org/10.5817/SP2021-3-6
< , P., TRAHORSCH, P., CHYTRÝ, V. (https://doi.org/10.5817/SP2021-3-6>
51. SVOBODOVÁ, H., MÍSAŘOVÁ, D., DURNA, R., HOFMANN, E. (2020): Geography Outdoor Education from the Perspective of Czech Teachers, Pupils and Parents. Journal of Geography, 119, 1, 32−41.
<https://doi.org/10.1080/00221341.2019.1694055>
52. TANNENBAUM, A. J. (1986): Giftedness: a psychosocial approach. In: Sternberg, R. J., Davidson, J. E. (eds.): Conceptions of Giftedness. Cambridge University Press, New York, 21−52.
53. TIRRI, K., KUUSISTO, E. (2013): How Finland Serves Gifted and Talented Pupils. Journal for the Education of the Gifted, 36, 1, 84−96.
<https://doi.org/10.1177/0162353212468066>
54. The International Geography Olympiad (n.d.): Test Guidelines, http://www.geoolympiad.org/fass/geoolympiad/participation/test-guidelines.shtml (29. 10. 2022).
55. VAN DER SCHEE, J., KOLKMAN, R. (2010): Multimedia tests and geographical education: the 2008 International Geography Olympiad. International Research in Geographical and Environmental Education, 19, 4, 283−293.
<https://doi.org/10.1080/10382046.2010.519149>
56. VAN DER SCHEE, J., NOTTÉ, H., ZWARTJES, L. (2010): Some thoughts about a new international geography test. International Research in Geographical and Environmental Education, 19, 4, 277−282.
<https://doi.org/10.1080/10382046.2010.519148>
57. VISSER, B. A., ASHTON, M. C., VERNON, P. A. (2006): Beyond g: Putting multiple intelligences theory to the test. Intelligence, 34, 5, 487−502.
<https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.02.004>
58. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
59. Zeměpisná olympiáda (2018): Postupový klíč, https://zemepisnaolympiada.cz/texty/postup_klic_2018.pdf (30. 10. 2022)
60. ZHANG, Y. (2006): Urban‐Rural Literacy Gaps in Sub‐Saharan Africa: The Roles of Socioeconomic Status and School Quality. Comparative Education Review, 50, 4, 581−602.
<https://doi.org/10.1086/507056>
61. ZIEGLER, A., BALESTRINI, D. P., STOEGER, H. (2018): An International View on Gifted Education: Incorporating the Macro-Systemic Perspective. In: Pfeiffer, S. I. (ed.): Handbook of Giftedness in Children. Springer, New York, 15−28.
<https://doi.org/10.1007/978-3-319-77004-8_2>