Geografie 2022, 127, 169-193
https://doi.org/10.37040/geografie.2022.003
The perceived difficulty of content matter in geography tuition as a factor determining the origin of misconceptions
References
1. ANDERSON, L. W., KRATHWOOL, D. R. (2001): A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Longman, New York.
2. 2015): The Oceanography Concept Inventory: A Semicustomizable Assessment for Measuring Student Understanding of Oceanography. Journal of Geoscience Education, 63, 310−322.
< , L., HSIA, J. F., SCHWEINLE, W. (https://doi.org/10.5408/14-061.1>
3. 2008): University Students’ Conceptualization and Interpretation of Topographic Maps. International Journal of Science Education, 30, 3, 377−408.
< , D., REYNOLDS, S., LEMANOWSKI, V., STILES, T., YASAR, S., PROCTOR, S., LEWIS, E., STROMFORS, C., CORKINS, J. (https://doi.org/10.1080/09500690701191433>
4. 2010): Prekoncepce studentů MFF UK o síle a pohybu – výsledky testu FCI. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, 55, 2, 148−155.
, D., MANDÍKOVÁ, D. (
5. DOULÍK, P. (2005): Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Acta Universitatis Purkynianae. Studia paedagogica, 107, Ústí nad Labem.
6. 2016): Reasons for misconceptions in physical geography. Geography, 101, 47−53.
< , J. (https://doi.org/10.1080/00167487.2016.12093983>
7. 1998) Students’ alternative conceptions in Earth science: a review of research and implications for teaching and learning. Research Papers in Education, 13, 2, 183−201.
< , J. E. (https://doi.org/10.1080/0267152980130205>
8. 2018): Vztah českých žáků k výuce neživé přírody: postoje, znalosti a nejrozšířenější miskoncepce. Geographia Cassoviensis, XII, 2, 133−145.
, S., RYPL, J., KUČERA, T. (
9. 2013): A Compilation and Review of over 500 Geoscience Misconceptions. International Journal of Science Education, 35, 1, 31−64.
< , M. (https://doi.org/10.1080/09500693.2012.736644>
10. 2017): Rozumějí žáci kartogramu a kartodiagramu? Geografické rozhledy, 27, 2, 24−27.
, L. (
11. HENRIQUES, L. (2000): Children’s misconceptions about weather: A review of the literature.
12. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. (2010): Jaký jsem učitel. Portál.
13. 2016): Singapore students’ misconceptions of climate change. International Research in Geographical and Environmental Education, 25, 1, 84−96.
< , C. H., PASCUA, L. (https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1106206>
14. 2004): Why Some Students Have Trouble with Maps and Other Spatial Representations. Journal of Geoscience Education, 53, 2, 184−197.
< , T., KASTENS, K. A. (https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.2.184>
15. 2009): Vztah úrovně didaktické vybavenosti a míry obtížnosti textu současných učebnic. Pedagogická orientace, 19, 1, 56−72.
, E. (
16. 2007): Didaktická transformace aneb od „didaktického zjednodušení“ k „didaktické rekonstrukci“. Orbis Scholae, 2, 1, 67−81.
, P. (
17. 2008): Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků. Pedagogická orientace, 18, 2, 22−36.
, P. (
18. 2013): K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. Informace ČGS, 32, 2, 13−25.
, P., HOFMANN, E. (
19. KOUDELKOVÁ, V. (2016): Elektřina a magnetismus vlastníma rukama a hlavou. Disertační práce. MFF UK, Praha.
20. MAŇÁK, J., KNECHT, P. (2007) Hodnocení učebnic. Paido, Brno.
21. MAREŠ, J., OUHRABKA, M. (2007): Dětské interpretace světa a žákovo pojetí učiva. In: Čáp, J., Mareš, J. (eds.): Psychologie pro učitele. Portál, Praha, 411−440.
22. PETŘÍKOVÁ, S. (2009): Identifikace miskoncepcí žáků v tematickém celku Plazi. Disertační práce. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Praha.
23. 2019): Kritická místa ve výuce zeměpisu na ZŠ – identifikovaná kritická místa a jejich příčiny. Arnica 9, 1, 15−30.
, M., DUFFEK, V., STACKE, V., MENTLÍK, P. (
24. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2008): Pedagogický slovník. Portál, Praha.
25. ŘEZNÍČKOVÁ, D., MATĚJČEK, T. (2014): Úlohy ve výuce geografie. Nakladatelství P3K, Praha.
26. 1993): Misconceptions reconceived: A constructivist analysis of knowledge in transition. The Journal of Learning and Sciences, 3, 2, 115−163.
< , J. P., DI SESSA, A. A., ROSCHELLE, J. (https://doi.org/10.1207/s15327809jls0302_1>
27. 1999): Third Grade Students’ Ideas about the Lunar Phases. Journal of Research in Science Teaching, 36, 2, 159−177.
< , L. L., KROCKOVER, G. H., SEHPARDSON, D. P. (https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199902)36:2<159::AID-TEA4>3.0.CO;2-Y>
28. ŠKODA, J., DOULÍK, P. (2009): Dětská pojetí: Teoretická východiska a metodologické aspekty. Výzkum výuky: Tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Paido, Brno.
29. ŠKODA, J., DOULÍK, P. (2011): Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Grada, Praha.
30. ŠMÍDOVÁ, M. (2018): Miskoncepce žáků základních škol při práci s tematickou mapou. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Praha.
31. ŠTRUDLOVÁ, M. (2018): Geovědní miskoncepce mezi vysokoškolskými studenty. Diplomová práce. Západočeská univerzita, Plzeň.
32. TRAHORSCH, P. (2020): Vizuálie v učebnicích geografie a jejich vliv na vznik miskoncepcí. Disertační práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
33. VOSNIADOU, S. (2002): On the nature of naïve physics. In: Limon, M., Mason, L. (eds.): Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practice. Kluwer, Dordrecht, 61−76.
34. 1992): Mental models of the earth: A study of conceptual change in childhood. Cognitive Psychology, 24, 535−585.
< , S., BREWER, W. F. (https://doi.org/10.1016/0010-0285(92)90018-W>
35. VOSNIADOU, S., VAMVAKOUSSI, X., SKOPELITI, I. (2008): The framework theory approach to the problem of conceptual change. In: Vosniadou, S. (ed.): International handbook of research on conceptual change. Routledge, New York.
36. WEINHÖFER, M. (2011): Metoda tvorby učebnic zeměpisu pomocí analýzy učebnic zeměpisu a RVP ZV. Disertační práce, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Brno.