Geografie 2022, 127, 75-98
https://doi.org/10.37040/geografie2022127010075
Rural elementary school: variability of types in a diverse countryside
References
1. BELL, A., SIGSWORTH, A. (1987): The Small Rural Primary School: A Matter of Quality. Routledge, London.
2. 2011): Endogenní rozvojové potenciály malých venkovských obcí – obtížné hledání a měření jejich vlivu. Sociologický časopis, 47, 4, 745−775.
, J. (
3. 2017): Vnitřní periferie v Česku: Multidimenzionalita sociálního vyloučení ve venkovských oblastech. Sociologický časopis, 53, 1, 3−28.
, J., ŠIMON, M. (
4. CORBETT, M. (2007): Learning to Leave: The Irony of Schooling in a Coastal Community. Fernwood Publishing, Black Point.
5. CUERVO, H. (2016): Understanding Social Justice in Rural Education. Palgrave, New York.
6. DOSTÁL, P., MARKUSSE, J. (1989): Rural settlements networks and elementary service provision: Two scenarios for the matching of demand and supply. In: Clark, G., Huigen, P., Thissen, F. (eds.): Planning and the Future of the Countryside: Great Britain and the Netherlands. Netherlands Geographical Studies, 62−78.
7. DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P. (2015): Škola v globální době. Proměny pěti českých základních škol. Karolinum, Praha.
8. DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P., CHVÁL, M., WALTEROVÁ, E. (2010): Česká základní škola: Vícepřípadová studie. Karolinum, Praha.
9. GRISTY, C. (2020): Putting Lefebvre to work on “the rural”. In: Gristy, C., Hargreaves, L., Kučerová, S. R. (eds.): Educational Research and Schooling in Rural Europe: An Engagement With Changing Patterns of Education, Space, and Place. Information Age Publishing, Charlotte, 303−320.
10. GRISTY, C., HARGREAVES, L., KUČEROVÁ, S. R., eds. (2020): Educational Research and Schooling in Rural Europe: An Engagement With Changing Patterns of Education, Space, and Place. Information Age Publishing, Charlotte.
11. 2004): Současný vývoj geografické organizace a změny v dojížďce za prací a do škol v Česku. Geografie, 109, 3, 205−222.
< , M. (https://doi.org/10.37040/geografie2004109030205>
12. 2007): Regionální diferenciace současného socioekonomického vývoje v České republice. Sociologický časopis, 43, 5, 889−910.
, M. (
13. 2009): Respect and responsibility: Review of research on small rural schools in England. International Journal of Educational Research, 48, 2, 117−128.
< , L. M. (https://doi.org/10.1016/j.ijer.2009.02.004>
14. 2008): Innere und äussere Peripherie am Beispiel Tschechiens. Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft, 150, 299−316.
, T., CHROMÝ, P., JANČÁK, V. MARADA, M. (
15. HENDL, J. (2004): Přehled statistických metod zpracování dat. Portál, Praha.
16. 2012): Neoliberalism, policy localisation and idealised subjects: A case study on educational restructuring in England. Transactions of the Institute of British Geographers, 37, 4, 639−654.
< , S. L., PIMLOTT-WILSON, H. (https://doi.org/10.1111/j.1475-5661.2011.00498.x>
17. 2014): Proměny přístupů ke konceptualizaci venkovského prostoru v rurálních studiích. Sociologický časopis, 50, 581−601.
, V. (
18. 2019): Winning and losing rural localities of the post-socialist economic restructuring: case study of Czechia. Hungarian Geographical Bulletin, 68, 4, 373−389.
< , V., PÍŠA, J. (https://doi.org/10.15201/hungeobull.68.4.4>
19. CHUBB, J. E., MOE, T. M. (1990): Politics, markets, and America’s schols. Brookings Institution, Washington, DC.
20. 2008): Regional differentiation of selected conditions for the development of human and social capital in Czechia. Geografie, 113, 3, 269−284.
< , V., HAVLÍČEK, T., CHROMÝ, P., MARADA, M. (https://doi.org/10.37040/geografie2008113030269>
21. KÁRNÍKOVÁ, L. (1965): Vývoj obyvatelstva v českých zemích 1754−1914. ČSAV, Praha.
22. KOSTELECKÝ, T. MIKEŠOVÁ, R., BERNARD, J. (2018): Střední školy v regionech Česka: ovlivňuje periferní poloha nabídku škol, poptávku po nich a úspěšnost jejich studentů? In: Bernard, J., ed: Nic se tady neděje… Životní podmínky na periferním venkově. Slon, Praha, 92−122.
23. 2012): Rescuing a small village school in the context of rural change in Hungary. Journal of Rural Studies, 28, 108−117.
< , K. (https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2012.01.020>
24. 2012). Historical geography of persistence, destruction and creation: The case of rural landscape transformations in Czechiaʼs resettled borderland. Historická geografie, 38, 1, 165−184.
, Z., KUČEROVÁ, S. (
25. KUČERA, Z., KULDOVÁ, S. (2008): Designated Landscape Values versus Local Attachement – A Preliminary Survey. In: Majerová, V. (ed.): Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Venkov je náš svět, Countryside – Our World. Česká zemědělská univerzita v Praze, Praha, 108−120.
26. KUČEROVÁ, S. (2012): Proměny územní struktury základního školství v Česku. Geographica, ČGS, Praha.
27. 2015): Malé venkovské školy na trhu se základním vzděláváním: Jejich působnost a marketing na příkladu Turnovska. Sociologický časopis, 51, 4, 607−636.
, S. R., BLÁHA, J. D., PAVLASOVÁ, Z. (
28. 2020): Dimensions of centralization and decentralization in the rural educational landscape of post-socialist Czechia. Journal of Rural Studies, 74, 280−293.
< , S. R., DVOŘÁK, D., MEYER, P., BARTŮNĚK, M. (https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2019.12.018>
29. 2011): Změny dostupnosti základních škol v Česku jako faktor znevýhodnění regionů a lokalit. Geografie, 116, 3, 300−316.
< , S., MATTERN, T., ŠTYCH, P., KUČERA, Z. (https://doi.org/10.37040/geografie2011116030300>
30. KUČEROVÁ, S. R., TRNKOVÁ, K. (2020): A consideration of Czech rural schools from different scales. From centrally directed to autonomous educational policies. In: Gristy, C., Hargreaves, L., Kučerová, S. R. (eds.): Educational Research and Schooling in Rural Europe: An Engagement With Changing Patterns of Education, Space, and Place. Information Age Publishing, Charlotte, 103−124.
31. 2009): Centralized decentralization or decentralized centralization? A review of newer Norwegian research on schools and their communities. International Journal of Educational Research, 48, 89−99.
< , R. (https://doi.org/10.1016/j.ijer.2009.02.006>
32. KVASNIČÁK, R., KUDLÁČKOVÁ, B., KLČOVÁ, I. (2010): Faktory ovplyvňujúce učiteľovo chápanie vyučby v Trnavskom kraji v Slovenskej republike. Paidagogos, 2, http://www.paidagogos.net/ (3. 8. 2021).
33. 2012): Developments in the public transport serviceability of rural settlements with examples from various types of micro-regions. AUC–Geographica, 47, 1, 51−63.
< , V., CHMELÍK, J., VONDRÁČKOVÁ, P., MARADA, M. (https://doi.org/10.14712/23361980.2015.24>
34. MAYER, T. (2017): School choice and the urban neighbourhood: segregation process in the German primary sector with special reference to private schools. In: Koinzer, T., Nikolai, R., Waldow, F. (eds.): Private Schools and School Choice in Compulsory Education. Springer, Wiesbaden, 153−175.
35. 2008): Vnitřní periferie v České republice jako mechanismus sociální exkluze. Sociologický časopis, 44, 2, 321−348.
, J., MÜLLER, J. (
36. 2011): Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností. Sociologický časopis, 47, 4, 657−680.
, M., SOURALOVÁ, A., VOMASTKOVÁ, K. (
37. 2011): Prostorové vzorce sociálně-ekonomické diferenciace obcí v České republice. Sociologický časopis, 47, 4, 717−744.
, J., NETRDOVÁ, P. (
38. 2011): Změny sociálního prostředí a kvality života v depopulačních regionech České republiky. Sociologický časopis, 47, 4, 777−803.
, M., ŠPAČKOVÁ, P., FEŘTROVÁ, M. (
39. OUŘEDNÍČEK, M., ŠPAČKOVÁ, P., NOVÁK, J., eds. (2013). Sub urbs: krajina, sídla a lidé. Academia, Praha.
40. 2010): Typologie venkovského prostoru Česka. Geografie, 115, 2, 161−187.
< , R., KUČEROVÁ, S., KUČERA, Z. (https://doi.org/10.37040/geografie2010115020161>
41. 2010): Profesní dráha ředitelů základních škol: Od fáze profesní jistoty k novým výzvám. Studia Paedagogica, 15, 1, 85−105.
, M. a kol. (
42. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2003): Pedagogický slovník. 4. vydání. Portál, Praha.
43. 1999): The centre and the local: Policy and practice in rural education provision. Journal of Rural Studies, 15, 1, 49−63.
< , CH., EDWARDS, B. (https://doi.org/10.1016/S0743-0167(98)00048-5>
44. 2013): Researching rural places: On social justice and rural education. Qualitative Inquiry 19, 10, 765−774.
< , P., GREEN, B. (https://doi.org/10.1177/1077800413503795>
45. SLACH, O., ŽENKA, J. a kol. (2021): Výzvy a scénáře rozvoje venkovských oblastí. Ostravská univerzita, Ostrava.
46. 2020): From rural to urban to rural tu global: 300 years of compulsory schooling in rural Norway. Journal of Rural Studies, 74, 294−303.
< , K. J., ANDREWS, T. (https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2019.10.034>
47. SOLSTAD, K. J., KARLBERG-GRANLUND, G. (2020): Rural education in globalized world. The cases of Norway and Finland. In: Gristy, C., Hargreaves, L., Kučerová, S. R. (eds.): Educational Research and Schooling in Rural Europe: An Engagement With Changing Patterns of Education, Space, and Place. Information Age Publishing, Charlotte, 49−76.
48. 2015): Výběr základní školy v ČR a faktory, které jej ovlivňují. Sociologický časopis, 51, 4, 587−606.
, J., SIMONOVÁ, J. (
49. ŠIMÁNĚ, M. (2019): České menšinové školství v Československé republice. Masarykova univerzita, Brno.
50. ŠIMEK, J. (2016): Historie školních budov. od tereziánských reforem po současnost. Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, Praha.
51. ŠKABRADA, J. (2020): První – chalupová – etapa výstavby vesnických škol v 18.−19. století. In: Horáček, M. (ed.): Školy, jejich obnova a využívání. Institut pro památky a kulturu, o. p. s., Putim, 35–39.
52. TANTARIMÄKI, S., TÖRHÖNEN, A. (2020): Inclusive and collaborative school network planning in Finland. A critical process for rural schools. In: Gristy, C., Hargreaves, L., Kučerová, S. R. (eds.): Educational Research and Schooling in Rural Europe: An Engagement With Changing Patterns of Education, Space, and Place. Information Age Publishing, Charlotte, 259−282.
53. TRNKOVÁ, K., KNOTOVÁ, D., CHALOUPKOVÁ, L. (2010): Málotřídní školy v České republice. Paido, Brno.
54. WOODS, M. (2011): Rural. Routledge, New York.
55. ZEMÁNEK, L. (2003): Lokální kultura v životě našeho venkova. In: Jančák, V., Chromý, P., Marada, M. (eds.): Geografie na cestách poznání. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, 124−149.