Geografie 2017, 122, 382-407
https://doi.org/10.37040/geografie2017122030382
Mental map as a tool and an object of research in geographical education
References
1. BELL, S., IONG, J. (2009): Sketch mapping and geographic knowledge: what role for drawing ability. An interdisciplinary approach to understanding and processing sketch maps, 5–14.
2. 2010): Hodnocení kartografických děl mentálními mapami. Kartografické listy, 18, 21–28.
, J. D., HUDEČEK, T. (
3. 2013): Mentální mapa Česka v podání českých žáků základních a středních škol. Geografie, 118, 1, 59–76.
, J. D., PASTUCHOVÁ NOVÁKOVÁ, T. (
4. BUZAN, T. (2007): Mentální mapování. Portál, Praha.
5. BUZAN, T., BUZAN, B. (2012): Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. BizBooks, Brno.
6. 1979): Maps and cognitive maps: the young child’s perception. Geography, 288–296.
, S. J. (
7. 2016): Transcribing from the mind to the map: tracing the evolution of a concept. Geographical Review, 106, 3, 338–359.
< , J. W. (https://doi.org/10.1111/j.1931-0846.2016.12193.x>
8. ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007): Průběh vývoje osobnosti. In: Čáp, J. a Mareš, J. (ed.): Psychologie pro učitele. Portál, Praha, 213–243.
9. ČAPEK, R., MIKŠOVSKÝ, M., MUCHA, L., eds. (1992): Geografická kartografie. Státní Pedagogické Nakladatelství, Praha.
10. ČERVENKOVÁ, I., MIKLOŠÍKOVÁ, M., MALČÍK, M. (2015): Assessing the Difficulty of Exercises by Monitoring Pupil Dilatation with Eye-tracking. In: Information and Communication Technology in Education: Rožnov pod Radhoštěm, September 15–17, 2015. University of Ostrava, Ostrava, 16–24.
11. 1990): Důvody regionálních a sídelních preferencí obyvatelstva ČR. Geografie, 1990, 1, 13–29.
, D. (
12. 1991): Mentální mapa ČSFR: Definice, aplikace, podmíněnost. Geografie, 96, 3, 163–176.
, D. (
13. DVOŘÁK, J., KOHUTOVÁ, A., TAIBR, P., eds. (2005): Zeměpis: pro základní školy a víceletá gymnázia. 7. Fraus, Plzeň.
14. FISHER, R. (2011): Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál, Praha.
15. GOLLEDGE, R. G., STIMSON, R. J. (1997): Spatial behavior: a geographic perspective. Guilford Press, New York.
16. GOULD, P., WHITE, R. (2002): Mental maps. Routledge, London.
17. 2013): Mapové dovednosti v českých a zahraničních kurikulárních dokumentech: srovnávací studie. Geografie, 118, 2, 158–178.
, M., MARADA, M. (
18. 2016): What does a map-skills-test tell us about Czech pupils? Geografie, 121, 2, 279–299.
, M., MARADA, M. (
19. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. (2010): Velký psychologický slovník. Portál, Praha.
20. 2001): Assessing Young Children’s Freehand Sketch Maps of the World. International Research in Geographical and Environmental Education, 10, 1, 20–45.
< , D., RAWLINGS, K. (https://doi.org/10.1080/10382040108667422>
21. HÁTLE, J. (2010): Kartografické hodnocení výuky regionální geografie. Kvalifikační práce. Katedra aplikované geoinformatiky a kartografie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha, 53 s.
22. HENDL, J. (2012): Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál, Praha.
23. 1985): Evidence of hierarchies in cognitive maps. Memory & Cognition, 13, 3, 208–217.
< , S. C., JONIDES, J. (https://doi.org/10.3758/BF03197683>
24. 2004): Kartografické hodnocení obsahu regionálního učiva učebnic zeměpisu. Geografie, 109, 1, 53–63.
, T. (
25. 2010): Gender Differences in the Sketch Map Creation Process. Journal of Maps, 6, 1, 270–288.
< , N. T., DOHERTY, S., SHARPE, B. (https://doi.org/10.4113/jom.2010.1081>
26. 1997): Improving the Cognitive Development of Students’ Mental Maps of the World. Journal of Geography, 96, 3, 153–163.
< , J. J. (https://doi.org/10.1080/00221349708978777>
27. 1962): Development of scottish children’s ideas and attitudes about other countries. The Journal of Social Psychology, 58, 91–108.
< , G. (https://doi.org/10.1080/00224545.1962.9712357>
28. JANKO, T. (2012): Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Masarykova univerzita, Brno.
29. 2015): Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie. Pedagogická orientace, 25, 2, 225.
< , T. (https://doi.org/10.5817/PedOr2015-2-225>
30. 2015): Využití mentálních map v pedagogickém výzkumu: metodologické souvislosti. Pedagogika, 65, 1, 57–74.
, I. (
31. 2014): Pojmové mapy a nástroje na ich tvorbu. Geografické rozhledy, 23, 4, 12–14.
, Š., MURTÍNOVÁ, L. (
32. 2013): Does a dozen years change a thing? Estonian children’s drawings of Europe in 2000 and 2012. Trames. Journal of the Humanities and Social Sciences, 17, 3, 301–312.
, K., HANNUST, T. (
33. 2002): Je pedagogika připravená na změny perspektiv? Pedagogika, 52, 2, 389–414.
, O. (
34. KIKAS, E. (2003): Constructing Knowledge Beyond the Senses: Worlds Too Big and Too Small to See. In: Toomela, A.: Cultural guidance in the development of the human mind. London, 211–227.
35. KITCHIN, R., BLADES, M. (2002): The cognition of geographic space. Tauris, London.
36. KNECHT, P., NAJVAROVÁ, V. (2008): Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic. In: Knecht, P., Janík T. a kol. (eds.): Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Paido, Brno, 107–120.
37. KUČEROVÁ, S. R., NOVOTNÁ, K., HÁTLE, J., BLÁHA, J. D. (2014): Geographical Names Frequency Map as a Tool for the Assessment of Territorial Representations in Geography Textbooks. In: Knecht, P., Matthes, E., Schütze, S., Aamotsbakken, B. (eds.): Methodologie und Methoden der Schulbuch- und Bildungsmedienforschung. Klinkhardt, BadHeilbrunn, 264–275.
38. 1982): The “map in the head” metaphor. Environment and Behavior, 14, 2, 202–220.
< , B. (https://doi.org/10.1177/0013916584142005>
39. 2009): Hodnocení kartografických děl: analýza mentálních map orientačních běžců. Geografie, 114, 2, 105–116.
, M., HUDEČEK, T., BLÁHA, J. D. (
40. LYNCH, K. (2004): Obraz města = The image of the city. Polygon, Praha.
41. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003): Výukové metody. Paido, Brno.
42. MAREŠ, J. (2007): Strukturování učiva, vyučování a učební strategie. In: Čáp, J., Mareš, J. (eds.): Psychologie pro učitele. Portál, Praha, 213–243.
43. 2011): Učení a subjektivní mapy pojmů. Pedagogika, LXI, 215–247.
, J. (
44. MAREŠ, J. (2013): Pedagogická psychologie. Portál, Praha, 704 s.
45. 2010): Místopisné pojmy ve výuce – kritéria výběru, výukové metody. Geografické rozhledy, 1, 16–17.
, T. (
46. MATOUŠEK, A. (1999): Mentální mapy jako standard geografického vzdělávání. In: Čačka, O. a kol. (eds.): Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Doplněk, Brno, 283–287.
47. 1990): Sketch Maps: Helping Students Get the Big Picture. Journal of Geography, 89, 3, 114–118.
< , H. M. (https://doi.org/10.1080/00221349008979610>
48. 2012): Využití mentálních map pro hodnocení turistických map. Geodetický a kartografický obzor, 58, 4, 87–91.
, K, BLÁHA, J. (
49. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. (2010): Psychologie dítěte. Portál, Praha.
50. 2006): Mentální mapy: definice, výzkum a otázka prostorového rozhodování. Československá psychologie, L, 1, 64–70.
, V. (
51. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2009): Pedagogický slovník. Portál, Praha.
52. 2016): Geographical locational knowledge as an indicator of children’s views of the world: research from Sweden and Australia. International Research in Geographical and Environmental Education, 25, 1, 68–83.
< , R., VINTEREK, M. (https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1106205>
53. 1998): Learner differences affecting schemata for thematic maps. International Journal of Instructional Media, 25, 2, 179–198.
, K. A., GRIFFIN, M. M., CUSTER, W. L. (
54. 1998): Learning and Remembering from Thematic Maps of Familiar Regions. Educational technology Research & Development, 46, 1, 19–38.
< , K. A., KULHAVY, R. W. (https://doi.org/10.1007/BF02299827>
55. ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. (2013): Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie. Nakladatelství P3K, Praha.
56. 1988): Centering of mental maps of the world. National Geographic Research, 4, 112–127.
, T. F. (
57. 1995): World Patterns of Geographic Literacy Based on Sketch Map Quality. The Professional Geographer, 47, 2, 196–204.
< , T. F., MACCABE, C. L. (https://doi.org/10.1111/j.0033-0124.1995.00196.x>
58. SIKOROVÁ, Z. (2010): Učitel a učebnice: užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, Ostrava.
59. SIWEK, T. (2011): Percepce geografického prostoru. Česká geografická společnost, Praha.
60. 2013): Geocapabilities: Toward An International Framework for Researching the Purposes and Values of Geography Education. Review of International Geographical Education Online, 3, 3, 214–229.
, M., LAMBERT, D., TANI, S. (
61. STERNBERG, R. J. (2009): Kognitivní psychologie. Portál, Praha.
62. 2014): „Zlatá Praha“, „zaslíbený jih“ a to ostatní…? Regionální a sídelní preference obyvatelstva Česka. Geografie, 119, 3, 218–239.
, M., DRBOHLAV, D. (
63. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. (2007): Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha.
64. TKÁČOVÁ, A. (2014): Využití mentálních map žáků při hodnocení školních atlasů. Kvalifikační práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Přírodovědecká fakulta, katedra geografie, Ústí nad Labem.
65. 1981): Distortions in memory for maps. Cognitive psychology, 13, 407–433.
< , B. (https://doi.org/10.1016/0010-0285(81)90016-5>
66. TVERSKY, B. (2000): Levels and structure of spatial knowledge. In: Kitchin, R., Freundschuh, S. (eds.): Cognitive mapping: past, present, and future. Routledge, London; New York, 24–43.
67. 2014): The Development of Children’s Understanding of Maps and Models: A Prospective Cognition Perspective. Journal of Cognitive Education and Psychology, 13, 2, 188–200.
< , D. H., SHEEHAN, K. J. (https://doi.org/10.1891/1945-8959.13.2.188>
68. 1997): Mentální mapa a mentální prostorové představy. Geodetický a kartografický obzor, 43/85, 1, 9–14.
, V. (
69. 1984): A quantitative-comparative approach to analysis of distortion in mental maps. Professional Geographer, 36, 3, 326–337.
< , S., GORDON, D. (https://doi.org/10.1111/j.0033-0124.1984.00326.x>
70. WIEGAND, P. (2006): Learning and teaching with maps. Routledge, London; New York.
71. 1996a): Children’s Estimations of the Sizes of the Continents. Educational Studies, 22, 1, 57–68.
< , P., STIELL, B. (https://doi.org/10.1080/0305569960220105>
72. 1997a): Mapping the Place Knowledge of Teachers in Training. Journal of Geography in Higher Education, 21, 2, 187–198.
< , P., STIELL, B. (https://doi.org/10.1080/03098269708725424>
73. 1996b): Lost Continents? Children’s understanding of the location and orientation of the Earth’s land masses. Educational Studies, 22, 3, 381–392.
< , P., STIELL, B. (https://doi.org/10.1080/0305569960220307>
74. 1997b): The Development of Children’s Sketch Maps of the British Isles. The Cartographic Journal, 34, 1, 13–21.
< , P., STIELL, B. (https://doi.org/10.1179/caj.1997.34.1.13>
75. YIN, R. K. (2003): Case study research: design and methods. SAGE, Los Angeles.
76. ZELENKA, J. a kol. (2008): Výzkum kognitivních a mentálních map. Gaudeamus, Hradec Králové.