Geografie 2017, 122, 382-407

https://doi.org/10.37040/geografie2017122030382

Mental map as a tool and an object of research in geographical education

Kateřina Novotná1, Martin Hanus1, Jan Hátle2

1Charles University, Faculty of Science, Department of Social Geography and Regional Development, Prague, Czechia
2Ministry of Education Youth and Sports, Prague, Czechia

Received January 2017
Accepted June 2017

References

1. BELL, S., IONG, J. (2009): Sketch mapping and geographic knowledge: what role for drawing ability. An interdisciplinary approach to understanding and processing sketch maps, 5–14.
2. BLÁHA, J. D., HUDEČEK, T. (2010): Hodnocení kartografických děl mentálními mapami. Kartografické listy, 18, 21–28.
3. BLÁHA, J. D., PASTUCHOVÁ NOVÁKOVÁ, T. (2013): Mentální mapa Česka v podání českých žáků základních a středních škol. Geografie, 118, 1, 59–76.
4. BUZAN, T. (2007): Mentální mapování. Portál, Praha.
5. BUZAN, T., BUZAN, B. (2012): Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. BizBooks, Brno.
6. CATLING, S. J. (1979): Maps and cognitive maps: the young child’s perception. Geography, 288–296.
7. CURTIS, J. W. (2016): Transcribing from the mind to the map: tracing the evolution of a concept. Geographical Review, 106, 3, 338–359. <https://doi.org/10.1111/j.1931-0846.2016.12193.x>
8. ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007): Průběh vývoje osobnosti. In: Čáp, J. a Mareš, J. (ed.): Psychologie pro učitele. Portál, Praha, 213–243.
9. ČAPEK, R., MIKŠOVSKÝ, M., MUCHA, L., eds. (1992): Geografická kartografie. Státní Pedagogické Nakladatelství, Praha.
10. ČERVENKOVÁ, I., MIKLOŠÍKOVÁ, M., MALČÍK, M. (2015): Assessing the Difficulty of Exercises by Monitoring Pupil Dilatation with Eye-tracking. In: Information and Communication Technology in Education: Rožnov pod Radhoštěm, September 15–17, 2015. University of Ostrava, Ostrava, 16–24.
11. DRBOHLAV, D. (1990): Důvody regionálních a sídelních preferencí obyvatelstva ČR. Geografie, 1990, 1, 13–29.
12. DRBOHLAV, D. (1991): Mentální mapa ČSFR: Definice, aplikace, podmíněnost. Geografie, 96, 3, 163–176.
13. DVOŘÁK, J., KOHUTOVÁ, A., TAIBR, P., eds. (2005): Zeměpis: pro základní školy a víceletá gymnázia. 7. Fraus, Plzeň.
14. FISHER, R. (2011): Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál, Praha.
15. GOLLEDGE, R. G., STIMSON, R. J. (1997): Spatial behavior: a geographic perspective. Guilford Press, New York.
16. GOULD, P., WHITE, R. (2002): Mental maps. Routledge, London.
17. HANUS, M., MARADA, M. (2013): Mapové dovednosti v českých a zahraničních kurikulárních dokumentech: srovnávací studie. Geografie, 118, 2, 158–178.
18. HANUS, M., MARADA, M. (2016): What does a map-skills-test tell us about Czech pupils? Geografie, 121, 2, 279–299.
19. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. (2010): Velký psychologický slovník. Portál, Praha.
20. HARWOOD, D., RAWLINGS, K. (2001): Assessing Young Children’s Freehand Sketch Maps of the World. International Research in Geographical and Environmental Education, 10, 1, 20–45. <https://doi.org/10.1080/10382040108667422>
21. HÁTLE, J. (2010): Kartografické hodnocení výuky regionální geografie. Kvalifikační práce. Katedra aplikované geoinformatiky a kartografie, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova, Praha, 53 s.
22. HENDL, J. (2012): Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál, Praha.
23. HIRTLE, S. C., JONIDES, J. (1985): Evidence of hierarchies in cognitive maps. Memory & Cognition, 13, 3, 208–217. <https://doi.org/10.3758/BF03197683>
24. HUDEČEK, T. (2004): Kartografické hodnocení obsahu regionálního učiva učebnic zeměpisu. Geografie, 109, 1, 53–63.
25. HUYNH, N. T., DOHERTY, S., SHARPE, B. (2010): Gender Differences in the Sketch Map Creation Process. Journal of Maps, 6, 1, 270–288. <https://doi.org/10.4113/jom.2010.1081>
26. CHIODO, J. J. (1997): Improving the Cognitive Development of Students’ Mental Maps of the World. Journal of Geography, 96, 3, 153–163. <https://doi.org/10.1080/00221349708978777>
27. JAHODA, G. (1962): Development of scottish children’s ideas and attitudes about other countries. The Journal of Social Psychology, 58, 91–108. <https://doi.org/10.1080/00224545.1962.9712357>
28. JANKO, T. (2012): Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Masarykova univerzita, Brno.
29. JANKO, T. (2015): Srovnávací analýza typů nonverbálních prvků v současných českých a německých učebnicích školní geografie. Pedagogická orientace, 25, 2, 225. <https://doi.org/10.5817/PedOr2015-2-225>
30. JIRÁSEK, I. (2015): Využití mentálních map v pedagogickém výzkumu: metodologické souvislosti. Pedagogika, 65, 1, 57–74.
31. KAROLČÍK, Š., MURTÍNOVÁ, L. (2014): Pojmové mapy a nástroje na ich tvorbu. Geografické rozhledy, 23, 4, 12–14.
32. KASK, K., HANNUST, T. (2013): Does a dozen years change a thing? Estonian children’s drawings of Europe in 2000 and 2012. Trames. Journal of the Humanities and Social Sciences, 17, 3, 301–312.
33. KAŠČÁK, O. (2002): Je pedagogika připravená na změny perspektiv? Pedagogika, 52, 2, 389–414.
34. KIKAS, E. (2003): Constructing Knowledge Beyond the Senses: Worlds Too Big and Too Small to See. In: Toomela, A.: Cultural guidance in the development of the human mind. London, 211–227.
35. KITCHIN, R., BLADES, M. (2002): The cognition of geographic space. Tauris, London.
36. KNECHT, P., NAJVAROVÁ, V. (2008): Jak žáci hodnotí učebnice? Podněty pro tvorbu a výzkum učebnic. In: Knecht, P., Janík T. a kol. (eds.): Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Paido, Brno, 107–120.
37. KUČEROVÁ, S. R., NOVOTNÁ, K., HÁTLE, J., BLÁHA, J. D. (2014): Geographical Names Frequency Map as a Tool for the Assessment of Territorial Representations in Geography Textbooks. In: Knecht, P., Matthes, E., Schütze, S., Aamotsbakken, B. (eds.): Methodologie und Methoden der Schulbuch- und Bildungsmedienforschung. Klinkhardt, BadHeilbrunn, 264–275.
38. KUIPERS, B. (1982): The “map in the head” metaphor. Environment and Behavior, 14, 2, 202–220. <https://doi.org/10.1177/0013916584142005>
39. KYNČLOVÁ, M., HUDEČEK, T., BLÁHA, J. D. (2009): Hodnocení kartografických děl: analýza mentálních map orientačních běžců. Geografie, 114, 2, 105–116.
40. LYNCH, K. (2004): Obraz města = The image of the city. Polygon, Praha.
41. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003): Výukové metody. Paido, Brno.
42. MAREŠ, J. (2007): Strukturování učiva, vyučování a učební strategie. In: Čáp, J., Mareš, J. (eds.): Psychologie pro učitele. Portál, Praha, 213–243.
43. MAREŠ, J. (2011): Učení a subjektivní mapy pojmů. Pedagogika, LXI, 215–247.
44. MAREŠ, J. (2013): Pedagogická psychologie. Portál, Praha, 704 s.
45. MATĚJČEK, T. (2010): Místopisné pojmy ve výuce – kritéria výběru, výukové metody. Geografické rozhledy, 1, 16–17.
46. MATOUŠEK, A. (1999): Mentální mapy jako standard geografického vzdělávání. In: Čačka, O. a kol. (eds.): Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Doplněk, Brno, 283–287.
47. METZ, H. M. (1990): Sketch Maps: Helping Students Get the Big Picture. Journal of Geography, 89, 3, 114–118. <https://doi.org/10.1080/00221349008979610>
48. NOVOTNÁ, K, BLÁHA, J. (2012): Využití mentálních map pro hodnocení turistických map. Geodetický a kartografický obzor, 58, 4, 87–91.
49. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. (2010): Psychologie dítěte. Portál, Praha.
50. POLIŠENSKÁ, V. (2006): Mentální mapy: definice, výzkum a otázka prostorového rozhodování. Československá psychologie, L, 1, 64–70.
51. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2009): Pedagogický slovník. Portál, Praha.
52. REYNOLDS, R., VINTEREK, M. (2016): Geographical locational knowledge as an indicator of children’s views of the world: research from Sweden and Australia. International Research in Geographical and Environmental Education, 25, 1, 68–83. <https://doi.org/10.1080/10382046.2015.1106205>
53. RITTSCHOF, K. A., GRIFFIN, M. M., CUSTER, W. L. (1998): Learner differences affecting schemata for thematic maps. International Journal of Instructional Media, 25, 2, 179–198.
54. RITTSCHOF, K. A., KULHAVY, R. W. (1998): Learning and Remembering from Thematic Maps of Familiar Regions. Educational technology Research & Development, 46, 1, 19–38. <https://doi.org/10.1007/BF02299827>
55. ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. (2013): Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie. Nakladatelství P3K, Praha.
56. SAARINEN, T. F. (1988): Centering of mental maps of the world. National Geographic Research, 4, 112–127.
57. SAARINEN, T. F., MACCABE, C. L. (1995): World Patterns of Geographic Literacy Based on Sketch Map Quality. The Professional Geographer, 47, 2, 196–204. <https://doi.org/10.1111/j.0033-0124.1995.00196.x>
58. SIKOROVÁ, Z. (2010): Učitel a učebnice: užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, Ostrava.
59. SIWEK, T. (2011): Percepce geografického prostoru. Česká geografická společnost, Praha.
60. SOLEM, M., LAMBERT, D., TANI, S. (2013): Geocapabilities: Toward An International Framework for Researching the Purposes and Values of Geography Education. Review of International Geographical Education Online, 3, 3, 214–229.
61. STERNBERG, R. J. (2009): Kognitivní psychologie. Portál, Praha.
62. ŠTEFÁNKOVÁ, M., DRBOHLAV, D. (2014): „Zlatá Praha“, „zaslíbený jih“ a to ostatní…? Regionální a sídelní preference obyvatelstva Česka. Geografie, 119, 3, 218–239.
63. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. (2007): Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha.
64. TKÁČOVÁ, A. (2014): Využití mentálních map žáků při hodnocení školních atlasů. Kvalifikační práce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Přírodovědecká fakulta, katedra geografie, Ústí nad Labem.
65. TVERSKY, B. (1981): Distortions in memory for maps. Cognitive psychology, 13, 407–433. <https://doi.org/10.1016/0010-0285(81)90016-5>
66. TVERSKY, B. (2000): Levels and structure of spatial knowledge. In: Kitchin, R., Freundschuh, S. (eds.): Cognitive mapping: past, present, and future. Routledge, London; New York, 24–43.
67. UTTAL, D. H., SHEEHAN, K. J. (2014): The Development of Children’s Understanding of Maps and Models: A Prospective Cognition Perspective. Journal of Cognitive Education and Psychology, 13, 2, 188–200. <https://doi.org/10.1891/1945-8959.13.2.188>
68. VOŽENÍLEK, V. (1997): Mentální mapa a mentální prostorové představy. Geodetický a kartografický obzor, 43/85, 1, 9–14.
69. WATERMAN, S., GORDON, D. (1984): A quantitative-comparative approach to analysis of distortion in mental maps. Professional Geographer, 36, 3, 326–337. <https://doi.org/10.1111/j.0033-0124.1984.00326.x>
70. WIEGAND, P. (2006): Learning and teaching with maps. Routledge, London; New York.
71. WIEGAND, P., STIELL, B. (1996a): Children’s Estimations of the Sizes of the Continents. Educational Studies, 22, 1, 57–68. <https://doi.org/10.1080/0305569960220105>
72. WIEGAND, P., STIELL, B. (1997a): Mapping the Place Knowledge of Teachers in Training. Journal of Geography in Higher Education, 21, 2, 187–198. <https://doi.org/10.1080/03098269708725424>
73. WIEGAND, P., STIELL, B. (1996b): Lost Continents? Children’s understanding of the location and orientation of the Earth’s land masses. Educational Studies, 22, 3, 381–392. <https://doi.org/10.1080/0305569960220307>
74. WIEGAND, P., STIELL, B. (1997b): The Development of Children’s Sketch Maps of the British Isles. The Cartographic Journal, 34, 1, 13–21. <https://doi.org/10.1179/caj.1997.34.1.13>
75. YIN, R. K. (2003): Case study research: design and methods. SAGE, Los Angeles.
76. ZELENKA, J. a kol. (2008): Výzkum kognitivních a mentálních map. Gaudeamus, Hradec Králové.
front cover

ISSN 1212-0014 (Print) ISSN 2571-421X (Online)

Archive