Geografie 2016, 121, 437-462
https://doi.org/10.37040/geografie2016121030437
Geography of brewery: development of spatial distribution of Czech beer market after 1989
References
1. 1997): Strategy and strategists: evidence from an early retail revolution in Britain. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 7, 1, 61–78.
< , A. (https://doi.org/10.1080/095939697343139>
2. 2000): What kind of economic theory for what kind of economic geography? Antipode, 32, 1, 4–9.
< , A., THRIFT, N. (https://doi.org/10.1111/1467-8330.00117>
3. BEERBOREC.CZ (2013): Databáze beerborec.cz. http://beerborec.cz/ (20. 2. 2013).
4. 1995): Locational decision making in retailing: an exploratory Framework for analysis. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 5, 1, 1–20.
< , D., CLARKE, I., PAL, J. (https://doi.org/10.1080/09593969500000001>
5. 1999): Global Beer: What’s on Tap? The McKinsey Quarterly, 1, 1, 111–121.
, R., LEIBOWITZ, J., RAMACHANDRAN, D. (
6. 2012): Regionální inovační systémy a globální produkční sítě: dvojí optika na zdroje konkurenceschopnosti v současném světě? Geografie, 117, 2, 209–233.
, J. (
7. BLAŽEK, J., UHLÍŘ, D. (2011): Teorie regionálního rozvoje. Nástin, kritika, implikace. Karolinum, Praha.
8. 1999): Evolutionary economics and economic geography. Journal of Evolutionary Economics, 9, 4, 411–429.
< , R. A., LAMBOOY, J. G. (https://doi.org/10.1007/s001910050089>
9. 2003): Supplier Relationship Development in the Food Industry of Transition Economies: The Case of Interbrew. Journal of Food Distribution Research, 34, 1, 63–68.
, J., GOW, H. R. (
10. ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD (2014): Statistická ročenka České republiky 2014. Český statistický úřad, Klatovy.
11. DICKEN, P. (2007): Global Shift: mapping the changing contours of the world economy. 5th edition. The Guilford Press, New York – London.
12. 2014): An Empirical Analysis of Sell-through in a Fashion Setting. International Journal of Supply Chain Management, 3, 4, 13–22.
, J. E., BOADA, P., MOSCOSO, P. (
13. GEREFFI, G. (2005): The Global Economy: Organization, Governance, and Development. In: Smelser, N. J., Swedborg, R. (eds.): The Handbook of Economic Sociology, Second Edition. Princeton University Press, Princeton, 160–182.
14. GUY, C. (2006): Planning for Retail Development: A Critical View of the British Experience. Routledge, London.
15. HÄGERSTRAND, T. (1967): Innovation Diffusion as a Spatial Process. University of Chicago Press, Chicago.
16. 2002): Global production networks and the analysis of economic development. Review of International Political Economy, 9, 3, 436–464.
< , J., DICKEN, P., HESS, M., COE, N., YEUNG, H. W.-C. (https://doi.org/10.1080/09692290210150842>
17. 2001): When Local Beat Global: The Chinese Beer Industry. Business Strategy Rewiew, 12, 3, 37–45.
< , L. (https://doi.org/10.1111/1467-8616.00182>
18. Interní data Českého svazu pivovarů a sladoven 1990–2008.
19. KARRENBROCK, J. D. (1990): The Internationalization of the Beer Brewing Industry. Report of the Federal Reserve Bank of St. Louis, November/December, 3–19.
20. 2014): Regional product labelling as part of the region formation process. The case of Czechia. AUC Geographica, 49, 2, 87–98.
< , M., CHROMÝ, P. (https://doi.org/10.14712/23361980.2014.18>
21. 2012): Kvalitativní metody jako nástroj nomotetického poznání, aneb má se česká geografie co učit? Geografie, 117, 3, 308–328.
, J. (
22. KRATOCHVÍLE, A. (2005): Pivovarství českých zemí v proměnách 20. století. Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, Praha.
23. 2001): Beer Branding in British and Czech Companies: A Comparative Study. Marketing Intelligence & Planning, 19, 5, 341–350.
< , C., VICKERSTAFF, A. (https://doi.org/10.1108/EUM0000000005651>
24. LIKOVSKÝ, Z. (2008): Pivovary českých zemí 1948–1989. Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, a. s., Praha.
25. 2006): Path dependence and regional economic evolution. Journal of Economic Geography, 6, 395–437.
< , R., SUNLEY, P. (https://doi.org/10.1093/jeg/lbl012>
26. MATERNA, K. (2011): Globalizační procesy v českém pivovarnickém průmyslu a jejich projevy v okrese Kutná Hora. Diplomová práce. Praha, PřF UK, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje.
27. MATERNA, K., HASMAN, J. (2014): Český pivní atlas. Zdeněk Susa, Středokluky.
28. MATERNA, K., HASMAN, J., HÁNA, D. (2015): Obraz regionální identity v pivovarnictví severozápadních Čech. In: Chromý, P. a kol. (eds.): Identity severozápadních Čech. Praha, Česká geografická společnost, nestr. (rukopis).
29. MINAŘÍK, M. (2012): Akcionářský pivovar na Smíchově 1918–48. Diplomová práce. Ústav hospodářských a sociálních dějin FF UK, Praha.
30. PIVÍDKY.CZ (2015): Pivní mapa a seznam pivovarů ČR. http://www.pividky.cz/ (17. 3. 2015).
31. PLIEŠTIK, M. (2013): Srovnání trhu s pivem v České a Slovenské republice. Bakalářská práce. Ekonomicko-správní fakulta MU, Brno.
32. PULEC, J. (2014): Geografická analýza pivovarnického průmyslu v Česku. Diplomová práce. Praha, PřF UK, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje.
33. PYŠNÝ, T., ŽUFAN, P. (2006): Globalization Influences in Czech Brewing. Agrární perspektivy XV. – Zahraniční obchod a globalizační procesy. Praha, ČZU v Praze, PEF, 571–575.
34. 2003): Understanding alternative food networks: exploring the role of short food supply chains in rural development. Environment and Planning A, 35, 3, 393–411.
< , H., MARSDEN, T. K., BANKS, J. (https://doi.org/10.1068/a3510>
35. ROZINKOVÁ, K. (2012): České pivovarnictví a jeho kartelizace 1869–1918. Rigorózní práce. Ústav hospodářských a sociálních dějin FF UK, Praha.
36. 2012): Název jako symbol regionu. Historická geografie, 38, 2, 335–352.
, M. (
37. 2007): Black out of the blue light: An analysis of Kmart store closing decisions. Journal of Retailing and Consumer Services, 14, 4, 259–268.
< , M., KURES, M. (https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2006.07.007>
38. SOBOTA, T. (2015): Proměny geografie průmyslu v důsledku průmyslové revoluce: příklad pivovarnictví v Praze, 1869–1939. Bakalářská práce. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje PřF UK, Praha.
39. SPILKOVÁ, J. (2012): Geografie maloobchodu a spotřeby: věda o nakupování. Karolinum, Praha.
40. 2008): Prostorová autokorelace – všudypřítomný jev při analýze prostorových dat? Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 44, 4, 767–787.
, P. (
41. ULRICH, M. (2006): Pivovarnictví v Česku s důrazem na transformační období. Diplomová práce. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje.
42. VONIČKA, M. (2013): Změny v rozmístění pivovarů v Česku. Bakalářská práce. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje.
43. VÝZKUMNÝ ÚSTAV PIVOVARSKÝ A SLADAŘSKÝ(2014): Pivovarský kalendář 2015. Praha.
44. WILLIAMS, S. (2009): Tourism geography: a new synthesis. Routledge, London, New York.
45. ŽENKA, J., KOFROŇ, J. (2012): Metodologie výzkumu v sociální geografii – případové studie. Ostravská univerzita, Ostrava.