Geografie 2013, 118, 265-283

https://doi.org/10.37040/geografie2013118030265

The proliferation and implementation of GIS as an educational tool at gymnasiums/grammar schools in Czechia

Luboš Král, Dana Řezníčková

Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Albertov 6, 128 43 Praha 2, Czechia

Received October 2012
Accepted June 2013

References

1. ARTVINLI, E. (2010): The Contribution of Geographic Information Systems (GIS) to Geography Education and Secondary School Student. Educational Sciences: Theory & Practice, 10, č. 3, s. 177–192.
2. AUDET, R., PARIS, J. (1997): GIS Implementation Model for Schools: Assessing the Critical Concerns. Journal of Geography, 96, č. 6, s. 293–300. <https://doi.org/10.1080/00221349708978810>
3. BEDNARZ, S. W. a kol. (1994): Geography for Life: National geography standards. National geography society, Washington, 278 s.
4. BEDNARZ, S. W., AUDET, R. (1999): The status of GIS technology in teacher preparation programs. The Journal of Geography, 98, č. 2, s. 74–84. <https://doi.org/10.1080/00221349908978861>
5. BEDNARZ, S. W. (2001): Thinking spatially: Incorporating GIS in pre and post secondary education, http://www.geography.org.uk/download/EVbednarzthink.doc (15. 3. 2012).
6. CUR QUARTERLY (2007): GIS across the curriculum: Special focus on gis applications, council on undergraduate research quarterly, 27, 3. březen 2007.
7. HANUS, M., MARADA, M. (2013): Mapové dovednosti v českých a zahraničních kurikulárních dokumentech: srovnávací studie. Geografie, 118, č. 2, s. 158–178.
8. HEWLETT PACKARD (1999): The education-specific intranet consultancy study: Need analysis report. Unpublished consultancy paper, Hewlett Packard, Hong Kong.
9. CHI-CHUNG, L., LAI, E., WONG, J. (2009): Implementation of geographic information system (GIS) in secondary geography curriculum in Honk Kong: current Abstrakt situations and future directions 1. International Research in Geographical and Environmental Education, 18, č. 1, s. 57–74.
10. DUEKER, K. (1990): Implementation issues. In: Goodchildand, M., Kemp, K. (ed.): NCGIA Core curriculum. National center for geographic information and analysis, Santa Barbara, s. 67–68.
11. KERSKI, J. (2003): The implementation and Effectiveness of Geographic Information Systems Technology and Methods in secondary Education. The Journal of Geography, 102, č. 3; s. 77–99.
12. KOUTSOPOLOS, K. (2000): Teaching geography- Instructing with GIS and about GIS. In: DONERT, K. (ed.): Using Geoinformation in Europan Geography education, Herodot, Cambridge, s. 34–51.
13. KUČEROVÁ, S. (2011): Education towards obtaining various forms of capital. AUC – Geographica, 46, č. 1, s. 23–33. <https://doi.org/10.14712/23361980.2015.39>
14. KUPKOVÁ, L. (2010a): Země z nadhledu – dálkový průzkum Země. Geografické rozhledy, 19, č. 3, s. 10–11.
15. KUPKOVÁ, L. (2010b): Země z nadhledu (2. část): Metody snímání v DPZ, digitá lní snímek. Geografické rozhledy, 19, č. 4, s. 10–11.
16. KUPKOVÁ, L. (2010c): Země z nadhledu (3. část): Charakteristiky dat DPZ. Geografické rozhledy, 19, č. 5, s. 12–13.
17. KUPKOVÁ, L. (2010d): Základy práce s multispektrálními daty. Geografické rozhledy, 19, č. 5, s. 15–16.
18. KUPKOVÁ, L. (2010e): Země z nadhledu (4. část): Senzory a jejich nosiče. Geografické rozhledy, 20, č. 1, s. 10–11.
19. KUPKOVÁ, L. (2010f): Země z nadhledu – klasifikace, aplikace DPZ. Geografické rozhledy, 20, č. 2, s. 10–13.
20. KUPKOVÁ, L. (2011): Země z nadhledu – neřízená klasifikace multispektrálních dat v programu Leoworks. Geografické rozhledy, 20, č. 3, s. 12–13.
21. LEMBERG, D., STOLTMAN, J. P. (2001): Geography teaching and the new technologies: opportunities and challenges. Journal of education, 181, č. 3, s. 63–76. <https://doi.org/10.1177/002205749918100305>
22. MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008): Kurikulum v současné škole. Paido, Brno, 127 s.
23. NOVOTNÁ, M. (2005): Využití GIS pro výuku místního regionu. Geografické rozhledy, 14, č. 5, s. 21–22.
24. NOVOTNÁ, M., ČECHUROVÁ, M., BOUDA, J. (2012): Geografické informační systémy ve školách. Aleš Čeněk s. r. o., Plzeň, 154 s.
25. PATTERSON, M., REEVE, K., PAGE, D. (2003): Integrating Geographic Information Systems into the Secondary Curricula. The Journal of Geography, 102, č. 6, s. 275–281. <https://doi.org/10.1080/00221340308978559>
26. PRŮCHA, J. (2002): Moderní pedagogika. Portál, Praha, 481 s.
27. ROD, J., LARSEN, W. (2000): What kind of GIS should we implement in high school curriculum? In: DONERT, K. (ed.): Using Geoinformation in Europan Geography education, Herodot, Cambridge, s. 74–92.
28. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Teoretické a metodologické otázky geografického vzdělávání. Dizertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, 162 s.
29. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2009): The transformation of geography education in Czechia. Geografie, 114, č. 4, s. 316–331.
30. SINTON, D. (2009): Roles for GIS within Higher Education. Journal of Geography in Higher Education, 33, příloha č. 1, s. 7–16. <https://doi.org/10.1080/03098260903034046>
31. SUI, D. Z. (1995): A pedagogic framework to link GIS to the intellectual core of geography. Journal of geography, 94, č. 3, s. 578–591. <https://doi.org/10.1080/00221349508979371>
32. ŠMÍDA, J., DOLANSKÁ, M. (2005): Pozvěte geografické informační systémy do škol. Sborník 13. mezinárodní konference v Brně z roku 2005, http://www.ceskaskola.cz/Ceskaskola/Ar.asp?ARI=102144&CAI=2125 (12. 3. 2011).
33. ŠTYCH, P., JELÉNEK, J. (2011): Počítačová rekonstrukce krajiny – objevujeme historii zaniklých sídel pomocí moderních geoinformačních technologií. Geografické rozhledy, 20, č. 4, s. 10–11.
34. VOŽENÍLEK, V. (2002): Geoinformatická gramotnost: Nezbytnost nebo nesmysl? Geografie, 107, č. 4, s. 371–382.
front cover

ISSN 1212-0014 (Print) ISSN 2571-421X (Online)

Archive