Geografie 2013, 118, 265-283
https://doi.org/10.37040/geografie2013118030265
The proliferation and implementation of GIS as an educational tool at gymnasiums/grammar schools in Czechia
References
1. 2010): The Contribution of Geographic Information Systems (GIS) to Geography Education and Secondary School Student. Educational Sciences: Theory & Practice, 10, č. 3, s. 177–192.
, E. (
2. 1997): GIS Implementation Model for Schools: Assessing the Critical Concerns. Journal of Geography, 96, č. 6, s. 293–300.
< , R., PARIS, J. (https://doi.org/10.1080/00221349708978810>
3. BEDNARZ, S. W. a kol. (1994): Geography for Life: National geography standards. National geography society, Washington, 278 s.
4. 1999): The status of GIS technology in teacher preparation programs. The Journal of Geography, 98, č. 2, s. 74–84.
< , S. W., AUDET, R. (https://doi.org/10.1080/00221349908978861>
5. BEDNARZ, S. W. (2001): Thinking spatially: Incorporating GIS in pre and post secondary education, http://www.geography.org.uk/download/EVbednarzthink.doc (15. 3. 2012).
6. CUR QUARTERLY (2007): GIS across the curriculum: Special focus on gis applications, council on undergraduate research quarterly, 27, 3. březen 2007.
7. 2013): Mapové dovednosti v českých a zahraničních kurikulárních dokumentech: srovnávací studie. Geografie, 118, č. 2, s. 158–178.
, M., MARADA, M. (
8. HEWLETT PACKARD (1999): The education-specific intranet consultancy study: Need analysis report. Unpublished consultancy paper, Hewlett Packard, Hong Kong.
9. 2009): Implementation of geographic information system (GIS) in secondary geography curriculum in Honk Kong: current Abstrakt situations and future directions 1. International Research in Geographical and Environmental Education, 18, č. 1, s. 57–74.
, L., LAI, E., WONG, J. (
10. DUEKER, K. (1990): Implementation issues. In: Goodchildand, M., Kemp, K. (ed.): NCGIA Core curriculum. National center for geographic information and analysis, Santa Barbara, s. 67–68.
11. 2003): The implementation and Effectiveness of Geographic Information Systems Technology and Methods in secondary Education. The Journal of Geography, 102, č. 3; s. 77–99.
, J. (
12. KOUTSOPOLOS, K. (2000): Teaching geography- Instructing with GIS and about GIS. In: DONERT, K. (ed.): Using Geoinformation in Europan Geography education, Herodot, Cambridge, s. 34–51.
13. 2011): Education towards obtaining various forms of capital. AUC – Geographica, 46, č. 1, s. 23–33.
< , S. (https://doi.org/10.14712/23361980.2015.39>
14. 2010a): Země z nadhledu – dálkový průzkum Země. Geografické rozhledy, 19, č. 3, s. 10–11.
, L. (
15. 2010b): Země z nadhledu (2. část): Metody snímání v DPZ, digitá lní snímek. Geografické rozhledy, 19, č. 4, s. 10–11.
, L. (
16. 2010c): Země z nadhledu (3. část): Charakteristiky dat DPZ. Geografické rozhledy, 19, č. 5, s. 12–13.
, L. (
17. 2010d): Základy práce s multispektrálními daty. Geografické rozhledy, 19, č. 5, s. 15–16.
, L. (
18. 2010e): Země z nadhledu (4. část): Senzory a jejich nosiče. Geografické rozhledy, 20, č. 1, s. 10–11.
, L. (
19. 2010f): Země z nadhledu – klasifikace, aplikace DPZ. Geografické rozhledy, 20, č. 2, s. 10–13.
, L. (
20. 2011): Země z nadhledu – neřízená klasifikace multispektrálních dat v programu Leoworks. Geografické rozhledy, 20, č. 3, s. 12–13.
, L. (
21. 2001): Geography teaching and the new technologies: opportunities and challenges. Journal of education, 181, č. 3, s. 63–76.
< , D., STOLTMAN, J. P. (https://doi.org/10.1177/002205749918100305>
22. MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008): Kurikulum v současné škole. Paido, Brno, 127 s.
23. 2005): Využití GIS pro výuku místního regionu. Geografické rozhledy, 14, č. 5, s. 21–22.
, M. (
24. NOVOTNÁ, M., ČECHUROVÁ, M., BOUDA, J. (2012): Geografické informační systémy ve školách. Aleš Čeněk s. r. o., Plzeň, 154 s.
25. 2003): Integrating Geographic Information Systems into the Secondary Curricula. The Journal of Geography, 102, č. 6, s. 275–281.
< , M., REEVE, K., PAGE, D. (https://doi.org/10.1080/00221340308978559>
26. PRŮCHA, J. (2002): Moderní pedagogika. Portál, Praha, 481 s.
27. ROD, J., LARSEN, W. (2000): What kind of GIS should we implement in high school curriculum? In: DONERT, K. (ed.): Using Geoinformation in Europan Geography education, Herodot, Cambridge, s. 74–92.
28. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Teoretické a metodologické otázky geografického vzdělávání. Dizertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, 162 s.
29. 2009): The transformation of geography education in Czechia. Geografie, 114, č. 4, s. 316–331.
, D. (
30. 2009): Roles for GIS within Higher Education. Journal of Geography in Higher Education, 33, příloha č. 1, s. 7–16.
< , D. (https://doi.org/10.1080/03098260903034046>
31. 1995): A pedagogic framework to link GIS to the intellectual core of geography. Journal of geography, 94, č. 3, s. 578–591.
< , D. Z. (https://doi.org/10.1080/00221349508979371>
32. ŠMÍDA, J., DOLANSKÁ, M. (2005): Pozvěte geografické informační systémy do škol. Sborník 13. mezinárodní konference v Brně z roku 2005, http://www.ceskaskola.cz/Ceskaskola/Ar.asp?ARI=102144&CAI=2125 (12. 3. 2011).
33. 2011): Počítačová rekonstrukce krajiny – objevujeme historii zaniklých sídel pomocí moderních geoinformačních technologií. Geografické rozhledy, 20, č. 4, s. 10–11.
, P., JELÉNEK, J. (
34. 2002): Geoinformatická gramotnost: Nezbytnost nebo nesmysl? Geografie, 107, č. 4, s. 371–382.
, V. (