Geografie 2009, 114, 316-331
https://doi.org/10.37040/geografie2009114040316
The transformation of geography education in Czechia
References
1. BALEJ, M. (2003): The landscape from didactic point of view. In: Natural sciences and teacher training. Daugavpils, Latvia, November 20–21, s. 170–174.
2. BALEJ, M., PEŠTOVÁ, J., eds. (2002): Vzdělávání zeměpisem. Česká geografická společnost, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem, 72 s.
3. 2000): Czech Human Geography: Research and Problems. Geografie, 105, No. 2, pp. 118–128.
, I., HAMPL, M. (
4. BIČÍK, I. a kol. (2001): Zeměpis – katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky v roce 2004. MŠMT ČR, CERMAT, Praha, 16 p.
5. 2007): Stálá výzva oborové didaktiky. Pedagogika, LVII., No. 3, pp. 209–212.
, Z. (
6. DONERT, K., CHARZYŃSKI, P., eds. (2005): Changing horizons in geography education. Herodot Network and Association of Polish Adult Educators, Toruń, 325 p.
7. FOLTÝNOVÁ, D., SVATOŇOVÁ, H. (2007): Geoinformatika v přípravě učitelů, geoinformatika a kartogafie ve škole. In: Súčasné trendy v kartografii. Kartografická spoločnost Slovenskej republiky, Bratislava, pp. 71–77.
8. 1998): Výzkumné trendy v sociální geografii. Geografie, 103, No. 4, pp. 437–444.
, M. (
9. 2000): Sociální geografie: hledání předmětu studia. Geografický časopis, 52, No. 1, pp. 33–40.
, M. (
10. HERBER, V. (2005): Multimedia learning of geographical subjects. In: Donert, K., Charzyński, P. (eds.): Changing horizons in geography education. Herodot Network and Association of Polish Adult Educators, Toruń, pp. 39–42.
11. HOFMANN, E. (2000): Základní vzdělávání a geografické a kartografické vzdělávání. In: Geografické štúdie 7. Stredoeurópsky priestor v kontexte nového regionálneho rozvoja. Nitra, pp. 345–354.
12. HOFMANN, E. a kol. (2003): Integrované terénní vyučování. Paido, Brno, 124 p.
13. HOLT-JENSEN, A. (2005): The status of geography in Norway; an issue of grave concern. In: Donert, K., Charzyński, P. (eds.): Changing horizons in geography education. Herodot Network and Association of Polish Adult Educators, Toruń, pp. 137–145.
14. 2008): Pohledy na výuku zeměpisu na 2. stupni základní školy: souhrnné výsledky CPV videostudie zeměpisu. Orbis scholae. 2, No. 1, pp. 53–72.
< , D., JANÍK, T., NAJVAR, P. (https://doi.org/10.14712/23363177.2018.221>
15. HÜBELOVÁ, D., NAJVAROVÁ, V., CHÁROVÁ, D. (2008): Uplatnění didaktických prostředků a médií ve výuce zeměpisu. In: Knecht, P., Janík, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Paido, Brno, pp. 147–163.
16. 1997): Profesní průprava geografů – pedagogů: SWOT analýza. Geografie, 102, No. 3, pp. 181–188.
, A. (
17. 2000a): Training Geography Educators. Geografie, 105, No. 2, pp. 177–189.
, A. (
18. 2000b): Regionální geografie – sociální konstrukce. In: Novotná, M., Peckert, D. (eds.): Jak dál v regionální geografii. Miscellanea Geographica Universitatis Bohemiae Occidentalis, 7, KG PedF ZČU, Plzeň, pp. 46–53.
, A. (
19. 2002): Výzvy helsinského sympozia IGU pro české geografické vzdělávání. Geografie, 107, No. 4, pp. 396–406.
, A. (
20. HYNEK, A., HYNEK, N. (2005): Sustainability, development and security in landscape field practice. In: Donert, K., Charzyński, P. (eds.): Changing horizons in geography education. Herodot Network and Association of Polish Adult Educators, Toruń, pp. 308–313.
21. CHROMÝ, P., ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2004): Územní diferenciace regionální identity gymnaziálních učitelů v Česku před vstupem ČR do EU – Výzva „nové“ regionální geografie geografickému vzdělávání? Sborník z Mezinárodní geografické konference, Ostravská univerzita (30.–31. 8. 2004), Ostrava, CD-rom.
22. 2006): Placement of graduates in geographical disciplines of the Faculty of Science, Charles University in Prague at labour market. Acta Geographica Universitatis Comenianae, 49, Bratislava, pp. 27–35.
, P., ŘEZNÍČKOVÁ, D. (
23. 2008): Regional Differentiation of Selected Conditions for the Development of Human a Social Capital in Czechia. Geografie, 113, No. 3, pp. 269–284.
, V., HAVLÍČEK, T., CHROMÝ, P., MARADA, M. (
24. JANČÁK, V., CHROMÝ, P., MARADA, M., eds. (2003): Geografie na cestách poznání. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, 197 p.
25. KNECHT, P. (2006): Hodnocení učebnic zeměpisu z pohledu žáků 2. stupně základních škol. In: Maňák, J., Klapko, D. (ed.): Učebnice pod lupou. Paido, Brno, pp. 85–96.
26. KNECHT, P. (2007): Pojmová analýza českých učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy. In: Maňák, J., Knecht, P. (eds.): Hodnocení učebnic. Paido, Brno, pp. 121–133.
27. 2008): Pojmy v učebnicích zeměpisu a jejich přiměřenost věku žáků. Pedagogická orientace, 18, No. 2, pp. 22–36.
, P. (
28. KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. (2008): Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Paido, Brno, 196 p.
29. KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol. (2005–2006): Školní vzdělávací program krok za krokem. Verlag Dashöfer, s. r. o., Praha, 424 p.
30. KOWALCZYK, A., ed. (2003): Theoretical and Methodological Aspects of Geographical Space at the Turn of Century. Warsaw University, Faculty of Geography and Regional Studies, Warsaw, 399 s.
31. 2009): Krajina v české geografii a otázka relevance přístupů anglo-americké humánní geografie. Geografie, 114, No. 2, pp. 145–155.
, Z. (
32. 2008): Image geografie v edukačních dokumentech: příspěvek k diskusi nad textem revize Mezinárodní charty geografického vzdělávání. Geografie, 113, No. 1, pp. 61–73.
, S. (
33. 1997): Reflexe světových trendů v pojetí a obsahu perspektivního geografického vzdělávání v České republice. Geografie, 102, No. 3, pp. 161–174.
, H. (
34. KÜHNLOVÁ, H. (2003): Distance Learning Elements in Continuing Education Courses for Geography Teachers Offered at the Faculty of Science Charles university, Prague. Conference Proceedings. Dawn of the Wireless Revolution. ICETA, Košice, pp. 441–443.
35. KÜHNLOVÁ, H. (2005): Zeměpis místní oblasti v netradičním pojetí. In: Rádce učitele, díl 4, RAABE, Praha, pp. 1–43.
36. MAŇÁK, J., KLAPKO, D., eds. (2006): Učebnice pod lupou. Paido, Brno, 123 p.
37. MAŇÁK, J., KNECHT, P., eds. (2007): Hodnocení učebnic. Paido, Brno, 141 p.
38. MARADA, M. (2006): Jak provést propojení vědomostního obsahu výukových předmětů s oborovými a obecnými kompetencemi? Příklad zeměpisu (geografie). In: Košťálová, H., a kol.: Školní vzdělávací program krok za krokem, 5. aktualizace. Verlag-Dashöfer, Praha, pp. 4/5.8.1–4/5.8.4.
39. MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2005): Charles University geography graduates in practice: the relationship between the concept of education and professional success. In: Donert, K., Charzyński, P. (eds.): Changing horizons in geography education. Herodot Network and Association of Polish Adult Educators, Toruń, pp. 156–160.
40. MATĚJČEK, T. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Biodiverzita a její ohrožení. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, 40 p.
41. MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J. a kol. (2005): Na cestě ke znalostní společnosti. Část první: Kde jsme…? Kritická analýza současné situace. ISEA, Praha.
42. 1998): Výzkum učiva a učení základům zeměpisné orientace v prvouce a ve vlastivědě. Pedagogika, 48, No. 1, pp. 41–53.
, A. (
43. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. MŠMT ČR, Praha, 2001, 69 p.
44. NOVÁK S., MACHALOVÁ, M. (2001): Úloha mapy při formování základních geografických kompetencí. In: XIX. vědecké kolokvium o řízení osvojovacího procesu. Sborník příspěvků. VVŠPV, Vyškov, pp. 213–216.
45. NOVOTNÁ, J. (ed.) (2005): Evropská dimenze v přípravě učitelů na Fakultě pedagogické Technické univerzity v Liberci. Technická univerzita, Liberec, 191 p.
46. NOVOTNÁ, M., PECKERT, D., eds. (2000): Jak dál v regionální geografii. Miscellanea Geographica Universitatis Bohemiae Occidentalis, 7, Západočeská univerzita, Plzeň, 185 p.
47. PEŠTOVÁ, J. (1999): Jak na regionální geografii při vyučování zeměpisu? In: Regionalizace České republiky. Sborník referátů z mezinárodní konference. UJEP, Ústí nad Labem, pp. 116–118.
48. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický, Praha 2007, www.vuppraha.cz, 10. 9. 2007.
49. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, Praha 2005.
50. RAWLING, E. M., DAUGHERTY, R. A. (eds.) (1996): Geography into the twenty-first century. John Wiley & Sons Ltd., Chichester, 404 p.
51. Rychlá šetření 3/2007: Rámcové vzdělávací programy a navazující školní vzdělávací programy. UIV, Praha, www.uiv.cz, 10.9.2007.
52. 1999): Geography entrance exams in the Czech Republic in 1997. Acta Facultatis Rerum Naturalium Universitatis Comenianae. Geographica Supplementum, No. 2/I, Bratislava, pp. 287–297.
, D. (
53. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2002): Tvorba evaluačních geografických standardů. In: Balej, M., Peštová, J. (eds.): Sborník vzdělávání zeměpisem. Česká geografická společnost, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem, pp. 30–38.
54. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2003a): The New „Maturita“ Examination in Geography in Czechia. In: Kowalczyk, A. (ed.): Theoretical and Methodological Aspects of Geographical Space at the Turn of Century. Warsaw University, Faculty of Geography and Regional Studies, Warsaw, pp. 321–332.
55. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2003b): Jak podpořit výukou zeměpisu myšlení žáků? In: Jančák, V., Chromý, P., Marada, M. (eds.): Geografie na cestách poznání. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, pp. 16–29.
56. 2003c): Geografické dovednosti, jejich specifikace a kategorizace. Geografie, 108, No. 2, pp. 146–163.
, D. (
57. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006a): Teoretické a metodologické otázky geografického vzdělávání. Dizertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, 162 s.
58. 2006b): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie (1. díl). Geografické rozhledy, 16, No. 2, pp. 19–20.
, D. (
59. 2007): Model maturitní zkoušky z pohledu geografů (1. díl). Geografické rozhledy, 16, No. 3, pp. 19–20.
, D. (
60. ŘEZNÍČKOVÁ, D. a kol. (2008): Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Praha, 184 p.
61. ŘEZNÍČKOVÁ, D., MATĚJČEK, M. (2008): Quality of Place as a Topic of Geographical and Environmental Education. In. Svatoňová, H. et al. (eds): Geography in Czechia and Slovakia. Theory and Praktice at the Onset of 21st Century. Masaryk Univerzity, Brno, pp. 463–467.
62. SIMONOVÁ, J., STRAKOVÁ, J. (2005): Vymezení hlavních problémů ohrožujících realizaci kurikulární reformy. SKAV, Praha.
63. STRAKOVÁ, J. a kol. (2009): Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. MŠMT ČR, Praha, http://www.msmt.cz/uploads/VKav_200/A_BK_230609/AV_evaluace_BK.pdf, 7. 7. 2009.
64. SVATOŇOVÁ, H. et al., eds (2008): Geography in Czechia and Slovakia. Theory and Praktice at the Onset of 21st Century. Masaryk Univerzity, Brno, 500 p.
65. VÁVRA, J. (2004): Vnímané místo. In: Balej, M., Jeřábek, M. (eds.): Geografický pohled na současné Česko. Acta Universitatis Purkynianae, 100, Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem, pp. 102–117.
66. VÁVRA, J. (2005): Příprava učitelů na nové pojetí zeměpisu. In: Novotná, J. (ed.): Evropská dimenze v přípravě učitelů na Fakultě pedagogické Technické univerzity v Liberci. Technická univerzita, Liberec, pp. 139–154.
67. VÁVRA, J. (2008): Czech geographical education: from behaviourist to constructivist learning? In: Donert, K., Wall, G. (eds.): Future Prospects in Geography. HERODOT Conference Proceedings, 4–7th September 2008, Liverpool Hope University, pp. 135–147.
68. 1997): Česká didaktika geografie 1956–1996. Otázky geografie, 4, Nakladatelství ČGS, Praha, pp. 63–72.
, A. (
69. WAHLA, A. ed. (2000): Rozvoj teorie a praxe učebnic vlastivědy a geografie v České republice. Sborník z mezinárodní konference geografů ČR, SR a Polska. 18.–19. 4. 2000, Ostravská univerzita, Ostrava, 218 p.
70. WAHLA, A., KOVÁŘ, M. (2002): Geografie a geografické vzdělávání a ICT. In: Balej, M., Peštová, J. (eds.): Sborník vzdělávání zeměpisem. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem, pp. 51–54.
71. WEINHÖFER, M., NOVÁK, S. (2008): The evaluation of text diffuculty calculations and methodological endowment of selected texbooks. In. Svatoňová, H. et al. (eds): Geography in Czechia and Slovakia. Theory and Praktice at the Onset of 21st Century. Masaryk Univerzity, Brno, pp. 463–467.
72. Zákon o předškolním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (ze dne 24. 9. 2004).
73. Závěrečné zprávy projektu Maturita nanečisto. Ústav pro informace ve vzdělávání. CERMAT. Praha, 2003, 2004, 2005.